Opinie SEOSEM24 Metatag opisu – najlepsze wskazówki SEO!

Metatagi opisu nie są często popularne, ponieważ oficjalnie nie mają żadnego wpływu na pozycjonowanie w Google. Jednak mają pośredni wpływ (są swego rodzaju wizytówką i mogą zachęcić do klikania), więc błędem byłoby zaniedbanie ich! Oto naprawdę bardzo kompletny artykuł dotyczący metaopisu.

Znajdziesz tutaj takie informacje jak:

  • Definicja i składnia HTML.
  • Wpływ SEO (współczynnik klikalności w SERP, fragment Google, narzędziaweryfikacyjne).
  • Wskazówki dotyczące tworzenia metaopisu (styl, maksymalny rozmiar, znaki specjalne).

Metaopis: definicja i kod HTML

Zacznę od podania definicji metaopisu i przypomnienia zaleceń W3C dla kodu HTML tego tagu.

Metaopis to znacznik HTML umieszczony na początku strony, zwykle krótko po tagu TITLE. Gdzie to dokładnie umieścić? Konkretnie, możesz umieścić go w dowolnym miejscu w nagłówku HTML, np. między tagamii.

Składnia jest bardzo prosta, zobacz przykład metaopisu ( wersja XHTML lub HTML5 ):

<meta name=”description” content=”Voici un exemple de description” />

W polu nazwy niektórzy umieszczają wielką literę („Description”), jednak Google nie bierze pod uwagę wielkości liter na tym poziomie.

Z drugiej strony dla treści meta można oczywiście używać wielkich liter. Moje rady i opinie SEOSEM24 dotyczące właściwego sposobu pisania opisów znajdziesz w dalszej części tego artykułu.

Oto fragment początku strony HTML ze znacznikiem tytułu i metatagiem opisu:

<head>

<title>Samouczek dotyczący metaopisu</title>

<meta name=”description” content=”Ten samouczek nauczy Cię, jak zrobić dobry metaopis. Znajdziesz tu również wyjaśnienia dotyczące jego wpływu na wyszukiwanie w Google (SEO).” />

</head>

Słowa obecne w metaopisie nie są brane pod uwagę przy klasyfikacji, niemniej jednak napisanie dobrego opisu jest niezbędne dla dobrego podsumowania co znajduje się na stronie. Poniżej znajdziesz wyjaśnienie.

Brak bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie w Google

To wiadomo od dawna: metapis nie ma (bezpośredniego) wpływu na SEO. W każdym razie tak mówi Google zarówno na swoim oficjalnym blogu, jak i na stronach pomocy dla webmasterów. Na oficjalnym blogu Google, można przeczytać że „dokładne metaopisy mogą poprawić klikalność, ale nie wpłyną na ranking w wynikach wyszukiwania”, tj.:

Chociaż dokładne metaopisy mogą poprawić współczynniki klikalności, nie wpływają one na pozycję Twojej witryny w wynikach wyszukiwania.

Podsumowując:

Użycie metaopisu jest opcjonalne i nie wpłynie na pozycjonowanie.

Jest to bardzo czytelne i łatwe do zweryfikowania (testowania), więc możemy stwierdzić na 100%, że obecność słowa kluczowego w metaopisie nie ma bezpośredniego wpływu na widoczność w Google.

Opinie SEOSEM24 o pośrednim wpływie metaopisu na SEO

Po co więc tworzyć metaopis, skoro Google wskazuje, że nie jest on brany pod uwagę w swoim algorytmie?

Po pierwsze dlatego, że dobrym opisem zachęcasz internautę do kliknięcia Twojego wyniku i tym samym zwiększasz ruch generowany przez Google.

Czy dobrym metaopisem można zwiększyć ruch na stronie?

Dzięki dobrej pracy z metaopisem możesz zwiększyć CTR (współczynnik klikalności) w SERP. Oznacza to, że nawet jeśli Twój ranking się nie poprawi, zwiększysz ruch z Google. To już jest dobra rzecz, prawda?

Wtedy, nawet jeśli Google określi, że metaopis nie jest brany pod uwagę w rankingu, jest bardzo prawdopodobne, że Google uwzględni współczynnik klikalności w wynikach (przynajmniej tak mi się wydaje). Możemy wymyślić kilka zastosowań tych danych, w tym, co najmniej:

  • analiza historyczna  w przypadku strony w Twojej witrynie Google może stwierdzić, czy jej CTR znacznie spadł w porównaniu z poprzednią wersją, co może oznaczać, że internauci uważają ją za mniej trafną niż wcześniej,
  • analiza CTR w porównaniu do średniej jeśli Twój CTR jest znacznie lepszy niż zwykle uzyskiwany dla strony, która wypada na tej pozycji (przy takim środowisku wokół typów wyników i reklam), to Google może podnieść tę stronę (bonus SEO).

Wniosek/przydatność: metaopis nie jest obowiązkowy, ale zdecydowanie zalecany.

Czy chcesz pójść dalej i naprawdę poprawić swoje SEO w zrównoważony sposób? Opinie SEOSEM24 jak metaopis może wyglądać w Bing, Yahoo, Yandex?

Bing może użyć metaopisu, ale nie określa, czy jest on używany do pozycjonowania. Bing radzi, aby treść w metaopisie była „niepowtarzalna, trafna, poprawna gramatycznie, miała około 160 znaków lub mniej” (źródło: Bing Webmaster Guidelines).

Tak długo, jak Yahoo używa Bing do generowania wyników wyszukiwania, tak samo Yahoo będzie używać powyższych wytycznych.

Yandex nie określa również, czy metaopis jest używany do pozycjonowania i wskazuje, podobnie jak inne, że można go użyć do wygenerowania ruchu (źródło: Yandex Webmaster Help).

Opinie SEOSEM24 na temat, jak mierzyć współczynnik klikalności w SERPach?

Tylko Google może przekazać Ci te informacje, więc skorzystaj z nich! Znajdziesz je w Google Search Console (GSC), sekcja Wydajność > Wyniki wyszukiwania. Kliknij kartę „Zapytania”, aby wyświetlić ranking według zapytań, lub kartę „Strony”, aby wyświetlić ranking swoich stron.

Trudno powiedzieć, jaki jest dobry CTR, ponieważ w dużej mierze zależy on od elementów/bloków na stronie wyników. Czy jest dużo reklam Ads ? A może mapa Google Maps? Albo zdjęcia? A może Google Shopping ? Krótko mówiąc, istnieje wiele przypadków, w których współczynnik klikalności może bardzo różnić się od „standardowego”.

Jeśli połączysz swoje konto GSC z kontem Google Analytics (GA), dane te można również przeglądać w GA.

Dobry metaopis pozwala uniknąć szybkiego wyjścia z Twojej strony i powrotu internauty w dalsze wyszukiwania w Google

Czy wiesz, jak ważna jest koncepcja tego wskaźnika „porzucania” Twojej strony w Google! Musisz za wszelką cenę uniknąć sytuacji, w której użytkownik, który trafi na Twoją stronę z Google, wróci (w krótkim czasie) do Google, zwłaszcza jeśli kliknie wtedy na konkurencyjną stronę i już nie wróci na SERPy.

Tu nie chodzi o współczynnik odrzuceń, ale o współczynnik odrzuceń w Google ( SERP Bounce Rate). Google wyjaśniło to już w 2007 r.: „zachowanie polegające na klikaniu i wychodzeniu ze strony, które frustruje odwiedzających i zawyża wskaźniki ruchu w sieci”

Wniosek:

Dobry metaopis zmniejsza frustrujące zachowanie związane z klikaniem i wychodzeniem ze strony, po to by ponownie wrócić do wyników wyszukiwania.

Aby uniknąć tego cofania się, musisz oczywiście popracować nad jakością swoich treści, ale dotyczy to również metaopisu.

Opinie SEOSEM24 na temat wyświetlania metaopisu przez Google w wynikach wyszukiwania

Zapewne zauważyłeś, że nawet jeśli zadbałeś o napisanie bardzo dobrego metaopisu, Google niekoniecznie go używa. Pewnie masz wrażenie, że Twój metaopis nie jest brany pod uwagę… Tak naprawdę Google ma algorytm, który ocenia, czy Twój metaopis jest rzeczywiście dostosowany do wyszukań internauty, czy też warto stworzyć snippet z fragmentów fraz zaczerpniętych z treści strony.

Czy to złe? Tak, jeśli Google nie weźmie Twojego opisu, gdy zapytanie pasuje do głównego słowa kluczowego strony. Jest to mało prawdopodobne, ale jeśli tak, sprawdź, czy Twój tekst jest napisany poprawnie.

Czy można często zmieniać metaopis?

Podobnie jak w przypadku metatytułu, możesz zmienić jego treść, jeśli czujesz, że możesz napisać lepsze sformułowanie w metaopisie. Gdy tylko Google ponownie zaindeksuje Twoją stronę, prawdopodobnie odniesiesz tego korzyści. Z drugiej strony uważaj, aby pomyśleć o wszystkich zapytaniach, dla których opis musi być odpowiedni – nie oceniaj skuteczności na podstawie jednego zapytania.

Jak sprawdzić wszystkie metaopisy na stronie?

Jak zrozumiałeś, zdecydowanie zaleca się zdefiniowanie (unikalnego) metaopisu na każdej stronie witryny. Więc powinieneś upewnić się, że wszystko jest w porządku! Oto problemy, które należy regularnie identyfikować i korygować:

  • strona bez metaopisu,
  • strona ze zduplikowanym metaopisem (nie powoduje to problemów z powieloną treścią, chyba że reszta strony również jest zduplikowana),
  • strona z metaopisem, który jest za krótki (lub o wiele za długi).

Aby to sprawdzić, możesz przejść do swojego konta Google Search Console. Możesz też zlecić nam wykonanie audytu. Zapraszamy do kontaktu telefonicznego lub e-mail z SEOSEM24! Wiemy, jak wykryć inne potrzebne optymalizacje i podamy Ci listę absolutnie wszystkich adresów URL do poprawienia.

Opinie SEOSEM24 o tym, jak napisać dobry metaopis

Teraz, kiedy już wiesz, że metaopis ma strategiczne znaczenie, podpowiemy Ci, jak go dobrze napisać! Oto sztuczki, których używam do napisania skutecznego tagu metaopisu.

Postępuj zgodnie z tymi wskazówkami:

  • zachęcać do kliknięć w celu zwiększenia CTR,
  • dokładnie opisz zawartość strony,
  • nie nadużywaj słów kluczowych,
  • uwzględnij markę (nazwę witryny),
  • wykorzystaj całą dostępną przestrzeń (ilość znaków).

Opinie SEOSEM24 o tym, jak zachęcić metaopisem do klikania, aby zwiększyć CTR

Ostatecznym celem jest przyciągnięcie internauty, który przegląda wyniki wyszukiwania, do metaopisu i kliknięcia, aby znalazł się na Twojej stronie. Aby to zrobić, musisz użyć stylu, który mu się spodoba, jednocześnie zapewniając go, że znajdzie to, czego szuka. Mów bezpośrednio do odbiorcy.

Oprócz głównych słów kluczowych strony, równie dobrze możesz dodać dobre powody (marketingowe), takie jak „Darmowa dostawa”, „Gwarancja zadowolenia lub zwrot pieniędzy” itp. Możliwe jest również podanie wskazówek, takich jak cena, czas dostawy, nazwisko autora, data publikacji, nazwa producenta itp.

Opisz dokładnie, co znajduje się na Twojej stronie

Twój opis musi jak najdokładniej odpowiadać zawartości Twojej strony. Konkretnie, czytając tylko metatytuł i metaopis, internauta musi zrozumieć, o czym będzie główna treść.

Jeśli nie masz czasu na pisanie nowych metaopisów dla każdej strony, lepiej nie umieszczać nic.

Opinie SEOSEM24 o nadmiarze słów kluczowych w metaopisie

Z mojego doświadczenia wynika, że opisy składające się z długiej serii słów kluczowych są znacznie rzadziej wykorzystywane przez Google. Oczywiście musisz opisać, co znajduje się na Twojej stronie, więc uwzględnij główne słowa lub frazy; na przykład w przypadku karty produktu należy podać nazwę produktu i jego markę (producent), jeśli to konieczne. Ale nie zapychaj opisu słowami kluczowymi!

Jeśli Twój opis zawiera tylko powtórzenia z metatytułu, Google może go nie użyć. Dlatego unikaj powtarzania tytułu i staraj się go przeformułować (masz więcej miejsca, wykorzystaj to) lub podaj bardziej szczegółowe wyjaśnienia.

Dołącz swoją markę do metaopisu

Jeśli chcesz, aby Twoja marka była znana (no przecież, że tak!), możesz równie dobrze umieścić jej nazwę w metaopisie. Zostanie ona wtedy wyświetlona w wynikach wyszukiwania.

Jednak ma to też pewien minus – umieszczanie swojej marki w metaopisie lub metatytule nie zawsze jest dobrym pomysłem, ponieważ zajmuje miejsce, które można z powodzeniem wykorzystać na słowa kluczowe.

Opinie SEOSEM24 na temat rozmiaru metaopisu (liczba znaków)?

Podsumowując, nie ma optymalnej ani maksymalnej długości metaopisu. Nie może być ani za krótki (ponieważ trzeba podać wystarczającą ilość informacji), ani za długi (aby Google nie musiało go obcinać).

Przez długi czas obowiązywała zasada, aby nie przekraczać 160 znaków. Pod koniec 2017 roku Google zwiększył rozmiar opisu w wynikach (snippet), niektóre nawet do 300 znaków (w zależności od zapytań).

Następnie w maju 2018 r. Google nagle wróciło z opisami, których maksymalny rozmiar wynosi 155 znaków.

Od teraz oficjalna dokumentacja określa:

Nie ma ograniczeń co do długości metaopisów, ale w razie potrzeby fragment jest obcinany w wynikach wyszukiwania Google, zwykle w celu dopasowania do szerokości urządzenia.

Mamy nadzieję, że ten artykuł przybliżył pojęcie i zasadność bytu metaopisu w działaniach SEO. Zapraszamy do nas na www.seosem24.pl